W dzisiejszym poście pozostaniemy nadal w tematyce ponownego wniosku o upadłość, rozwijając temat względów słuszności i względów humanitarnych, które to, jak wiemy już z poprzedniego posta, mogą nas uchronić przed kolejnym oddaleniem wniosku o upadłość konsumencką.
Nieostre pojęcia
Jak już wskazywałam w poprzednim tekście, pojęcia słuszności i humanitaryzmu są pojęciami nieostrymi – co oznacza, iż nie posiadają jednej, konkretnej definicji. Dlatego, kiedy sąd używa tych pojęć, musi za każdym razem wytłumaczyć, co przez nie rozumie i w jaki sposób odnosi do konkretnej sprawy. Problemem, który pojawia się w momencie użycia pojęć słuszności i humanitaryzmu, jest fakt, iż nie są one często używane w polskim ustawodawstwie, a co za tym idzie w praktyce mogą powodować kłopoty z ich interpretacją.
Względy słuszności
Są to przesłanki, które moglibyśmy nazwać pewną moralnością czy podstawą obyczajową. Odnoszą się one do podstawowego, wrodzonego ludzkiego poczucia sprawiedliwości, bardzo blisko używanego w ustawodawstwie pojęcia „zasad współżycia społecznego”. W praktyce oznacza to najczęściej, iż sąd bada okoliczności, w których znalazł się Wnioskodawca i sprawdza, czy istniało jakieś uzasadnienie dla jego niezgodnego z przepisami zachowania. Przykładem takiego może być ciężka choroba Wnioskodawcy, która skutecznie uniemożliwiła mu złożenie wniosku o upadłość w ustawowym terminie.
Względy humanitarne
Mówiąc o względach humanitarnych mamy na myśli okoliczności, które dotyczą bezpośrednio poszanowania godności osobistej Wnioskodawcy. Sąd zwraca uwagę na dolegliwości i konsekwencje, jakie spowoduje dla Wnioskodawcy nieprzeprowadzenie postępowania upadłościowego. Dobrym przykładem jest tu sytuacja, w której Wnioskodawca musi utrzymywać rodzinę albo pokrywać koszty zakupu leków, zaś otrzymywane dochody nie pozwalają nawet na to.
Ciężar dowodu
Biorąc to wszystko pod uwagę, trzeba sobie jednak uświadomić, iż nawet znając prawnicze tłumaczenie pojęć humanitaryzmu i słuszności, nie jest łatwym zadaniem odniesienie ich bezpośrednio w konkretnej sprawie. Dlatego w przypadku składania ponownego wniosku o upadłość konsumencką bardzo istotnym jest, aby robić to z pomocą profesjonalisty, który weźmie na siebie ciężar całego prawniczego wywodu, na podstawie którego przedstawi się omówione względy słuszności i humanitaryzmu.