Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości konsumenckiej osoby fizycznej stanowi początek na drodze do uwolnienia się z długów. Postępowanie w przedmiocie ogłoszenia upadłości ma wyjątkowy charakter, nie jest aż tak uciążliwe jak modelowy proces cywilny czy gospodarczy. Zwykle decydujemy się na zgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości, gdy wierzyciele nie dają nam spokoju, nękają nas telefonami, e-mailami, wizytami terenowymi.
Zasadne w tym miejscu jest postawienie pytania – kiedy będę mógł poinformować wierzycieli, że toczy się postępowanie przed Sądem w przedmiocie ogłoszenia mojej upadłości? Wskazać na sygnaturę sprawy, ewentualnie datę rozprawy?
W świetle przepisów Prawa Upadłościowego, tj. art. 27 ustęp 3 – Postanowienie w sprawie ogłoszenia upadłości sąd wydaje w terminie dwóch miesięcy od dnia złożenia wniosku.
Na pierwszy rzut oka może się wydawać, iż dwa miesiące to krótki czas. Niemniej jednak, trzeba liczyć się z możliwością przedłużenia tego terminu. Wskazać w tym miejscu trzeba na moment zarejestrowania sprawy w Sądzie, tzn. nadanie sygnatury i przydzielenie do referatu właściwego sędziego.
Mając na uwadze przebieg prowadzonych przez Kancelarię spraw, można wskazać na następującą konstrukcję: im większe miasto, tym dłuższy okres na wyznaczenie terminu, jak i nadanie sygnatury. Okręg krakowski cechuje się dużą ilością napływających wniosków, stąd też przebrnięcie przez procedurę przyjęcia wniosku do rozpatrzenia trwa odpowiednio dłużej.
Wskazać w tym miejscu trzeba, iż ewentualne wezwania do uzupełnienia braków ze strony Sądu skutkują zwykle wydłużeniem terminu. Mają jednak jeden zasadniczy plus – zostajemy oficjalnie powiadomieni o nadanej sygnaturze, czym możemy się wylegitymować względem potencjalnych i rzeczywistych wierzycieli.
Nie musimy czekać na wezwanie do usunięcia braków – jako osoby zainteresowane, mamy możliwość rozmowy telefonicznej z Biurem Obsługi Interesanta, które działa przy każdym Sądzie. Po wskazaniu swoich podstawowych danych, zostaniemy poinformowani o miejscu, gdzie znajduje się wniosek. Odpowiednie numery telefonów znajdują się na dedykowanych stronach internetowych. Dobry prawnik sam cyklicznie sprawdza, czy aby sprawie nie został już nadany bieg.
Poinformowanie wierzycieli o rozpoczęciu sprawy przed Sądem może oszczędzić nerwów i sprawić, że nękanie stanie się mniej uporczywe.
#upadłość #konsumencka #prawnik #kraków #małopolska
Zainteresował Cię ten temat?
Wyślij do nas swoje dane, a my skontaktujemy się z Tobą najszybciej jak będzie to możliwe.
Poznając Twoje potrzeby możemy udzielić Tobie profesjonalnej pomocy.