W ostatnich dniach głośno o bankructwie międzynarodowego biura podróży, które to bankructwo odbija się również na jego polskich klientach. Kiedy możemy domagać się odszkodowania lub zwrotu i do kogo się o nie zwrócić? Zapraszam do zapoznania się z dzisiejszym wpisem.
Unijne regulacje
Wedle unijnej dyrektywy w sprawie imprez turystycznych, pasażer czy turysta, który miał nieudany urlop, może żądać zwrotu pieniędzy. Zgodnie z art. 12 dyrektywy zapewniono, iż podróżny ma możliwość rozwiązania umowy o udział w imprezie turystycznej w każdym momencie przed jej rozpoczęciem. W przypadku takiego rozwiązania, możemy zostać zobowiązani do zapłacenia odpowiedniej i uzasadnionej opłaty za rozwiązanie na rzecz organizatora.
Co z odszkodowaniem?
W omawianym przypadku rozwiązania umowy mamy prawo do pełnego zwrotu wszelkich wpłaty dokonanych z tytułu wycieczki. Nie przysługuje nam jednak prawo do dodatkowej rekompensaty. Jeżeli podróżny wykupuje tylko lot czarterowy w upadającym biurze, to nie należy mu się zwrot pieniędzy. Istnieje możliwość wytoczenia powództwa o zadośćuczynienie z tytułu zmarnowanego urlopu. Pamiętajmy jednak, że w przypadku pozywania spółki w upadłości, szanse na uzyskanie realnych pieniędzy są niewielkie.
Jak uzyskać zwrot?
Ustawa o imprezach turystycznych w art. 16 gwarantuje turystom zwrot pieniędzy za niezrealizowaną lub przerwaną wycieczkę. W każdym przypadku niewypłacalności organizatora turystyki lub przedsiębiorcy turystycznego, jego ubezpieczyciel musi przyjmując zgłoszenia od podróżnych, którzy nie otrzymali zwrotu:
- wpłat wniesionych tytułem zapłaty za imprezę turystyczną lub powiązane usługi turystyczne, w przypadku, gdy impreza turystyczna lub powiązane usługi turystyczne nie zostały lub nie zostaną zrealizowane,
- części wpłat wniesionych tytułem zapłaty za imprezę turystyczną lub powiązane usługi turystyczne odpowiadające części imprezy turystycznej lub powiązanych usług turystycznych, które nie zostały lub nie zostaną zrealizowane,
- kosztów powrotu do kraju, w przypadku samodzielnej organizacji tego powrotu przez podróżnych.
Co istotne, musi tu wystąpić przyczyna wynikająca z winy organizatora. O zwrot należy zwrócić się pisemnie do podmiotu udzielającego zabezpieczeń finansowych organizatorowi. Załączamy kopię umowy o udział w imprezie turystycznej, kopię dowodu wpłaty oraz oświadczenie podróżnego, które stwierdza niewykonanie przez organizatora zamówionych usług turystycznych.
Masz problem ze swoim biurem turystycznym? Skontaktuj się z Kancelarią Prawną AGMA.