Pracodawca ma obowiązek każdorazowo, niezależnie od skali zaistniałego zdarzenia, powołać zespół powypadkowy, którego zadaniem będzie ustalenie przyczyn i okoliczności zdarzenia. Tak w dniu dzisiejszym orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi. Co to oznacza dla pracodawców? Zapraszam do zapoznania się z dzisiejszym wpisem.
Wypadek w pracy
Sąd rozpoznawał następujący stan faktyczny: pracownik uległ wypadkowi schodząc po schodach oddziału ZUS, w wyniku którego doznał urazu nogi. Powiadomił o tym telefonicznie kierownika działu sprzedaży oraz główną księgową, zgłaszając zdarzenie jako wypadek przy pracy. Pracodawca nie podjął żadnych czynności, więc pracownik powiadomił władze spółki o zdarzeniu na piśmie. W odpowiedzi został poinformowany, że zaistniałe zdarzenie nie zostało zakwalifikowane jako wypadek przy pracy.
Co powinien zrobić pracodawca?
Pracodawca jest obowiązany podjąć niezbędne działania eliminujące lub ograniczające zagrożenie, zapewnić udzielenie pierwszej pomocy osobom poszkodowanym i ustalenie w przewidzianym trybie okoliczności i przyczyn wypadku oraz zastosować odpowiednie środki zapobiegające podobnym wypadkom. Kodeks pracy jednak nie definiuje „wypadku przy pracy”. Pojęcie to zostało wyjaśnione w ustawie o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych.
Art. 3 ust. 1 tejże ustawy wskazuje, że za wypadek przy pracy uważa się nagłe zdarzenie wywołane przyczyną zewnętrzną powodujące uraz lub śmierć, które nastąpiło w związku z pracą:
- podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika zwykłych czynności lub poleceń przełożonych,
- podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika czynności na rzecz pracodawcy, nawet bez polecenia,
- w czasie pozostawania pracownika w dyspozycji pracodawcy w drodze między siedzibą pracodawcy a miejscem wykonywania obowiązku wynikającego ze stosunku pracy.
Jakie wnioski?
Obowiązkiem pracodawcy jest każdorazowe, niezależne od skali zaistniałego zdarzenia, powołanie zespołu powypadkowego, którego celem jest ustalenie przyczyn i okoliczności powstałego zdarzenia oraz ocena czy zdarzenie to można uznać za wypadek przy pracy. Przepisy rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz Kodeks pracy nie przewidują jakiegokolwiek wyjątku, czy też okoliczności, które dopuszczałyby zwolnienie pracodawcy od ciążącego na nim obowiązku przeprowadzenia tego rodzaju postępowania wyjaśniającego.