Kara za stosowanie praktyk ograniczających konkurencję przez przedsiębiorców, nie może przekraczać 10 procent ich obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym wydanie decyzji. Ponadto, Prezes UOKiK wydał nowe wyjaśnienia w sprawie nakładania kar na przedsiębiorców za praktyki naruszające konkurencję. Pomimo że nie mają one charakteru prawnie wiążącego, to przedstawiona metodologia ustalania wysokości kar będzie stosowana przy ich nakładaniu.
Praktyki ograniczające konkurencję
Ustawa z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów reguluje działania niezgodne z regułami konkurencji na dwóch płaszczyznach: w odniesieniu do porozumienia co najmniej dwóch niezależnych przedsiębiorców oraz poprzez nadużywanie pozycji dominującej. Należy wyróżnić porozumienia horyzontalne zawierane pomiędzy przedsiębiorcami działającymi na tym samym szczeblu oraz porozumienia wertykalne odbywające się na różnych szczeblach obrotu. Ustawa zakazuje porozumień, których celem lub skutkiem jest wyeliminowanie, ograniczenie lub naruszenie w inny sposób konkurencji na rynku właściwym. Podejmowanie działań zmierzających do uzyskania pozycji dominującej oraz samo jej posiadanie nie jest zakazane, natomiast zabronione jest jej nadużywanie. Jeżeli podmiot posiada znaczną siłę rynkową, która zakłóca funkcjonowanie konkurencji na rynku, a jego udział w rynku właściwym przekracza 40%, wówczas przedsiębiorca odznacza się pozycją dominującą.
Zaktualizowane wyjaśnienia Prezesa UOKiK
Wymiar kary pieniężnej ustalany jest na podstawie charakteru naruszenia, czyli jego stopnia oraz skutków rynkowych i stanowi kwotę bazową. Uwzględnione zostają również okoliczności dotyczące natury naruszenia, specyfiki rynku, a także działalności przedsiębiorcy. Kolejną przesłanką jest okres naruszenia, który będzie mieć większy wpływ niż dotychczas. Do trwających dłużej niż rok naruszeń, kwota bazowa zostanie przemnożona przez liczbę pełnych lat uczestnictwa przedsiębiorcy w naruszeniu, ponadto jeżeli w ostatnim rozpoczętym roku naruszenia czas trwania w naruszeniu będzie wynosił więcej niż 6 miesięcy, to Prezes Urzędu powiększy mnożnik o 0,5. W odniesieniu do katalogu okoliczności obciążających, to przeciwnie do łagodzących, jest on zamknięty i uwzględnia rolę lidera lub inicjatora porozumienia, przymuszanie do udziału, dokonanie uprzedniego podobnego naruszenia oraz umyślność naruszenia.
Program łagodzenia kar
Leniency, czyli program łagodzenia kar przeznaczony jest dla podmiotów, które podejmują współpracę z organem antymonopolowym, aby dostarczyć informacje potwierdzające działanie w zakresie nieuczciwej konkurencji. Pozwala to na łagodniejsze potraktowanie ich przez UOKiK, a wnioskodawca, który jako pierwszy przekaże dowody na istnienie porozumienia ograniczającego konkurencję, może nawet zostać całkowicie zwolniony z kary.