W dzisiejszych rozważaniach weźmiemy pod lupę sytuację, w której z jakiegoś powodu nasz wniosek zostaje przez sąd oddalony lub odrzucony. Wydawać by się mogło, iż oznacza to koniec starań o uzyskanie upadłości konsumenckiej dla naszego Wnioskodawcy, jednakże w takim wypadku batalia sądowa przenosi się do innego stadium.
Oddalenie wniosku
Zgodnie z przepisem art. 33 prawa upadłościowego, na postanowienie sądu kończące postępowanie, przysługuje zażalenie. Takim rodzajem postanowienia jest chociażby postanowienie o oddaleniu wniosku z przyczyn merytorycznych, które to po uprawomocnieniu blokuje możliwość ogłoszenia upadłości konsumenckiej nawet do 10 lat!
Tydzień na zażalenie
Od momentu doręczenia Wnioskodawcy postanowienia o oddaleniu wniosku, zaczyny biec siedmiodniowy termin do złożenia na nie zażalenia. Takie zażalenie rozpatruje sąd wyższej instancji wobec sądu, który zadecydował o oddaleniu wniosku. Stąd, jeśli Wnioskodawca znajdzie się w takiej sytuacji, liczy się szybkie, sprawne i profesjonalne działanie.
Postępowanie odwoławcze
To właśnie w przypadku składania zażalenia (a nikt nigdy nikomu nie zagwarantuje, iż jego wniosek obejdzie się bez postępowania odwoławczego) okazuje się, dlaczego w postępowaniu upadłościowym Wnioskodawca powinien być reprezentowany przez pełnomocnika profesjonalnego. W bardzo krótkim, tygodniowym terminie, należy przygotować pismo, które nie tylko zbierze wszystkie najważniejsze fakty w sprawie, ale także z całą stanowczością odpowie na tezy przedstawione przez sąd przy oddaleniu wniosku, w taki sposób, że sąd wyższej instancji zgodzi się przekazać sprawę do ponownego rozpoznania. Jak można się domyślić, przy przygotowywaniu takiego zażalenia ważne jest nie tylko celujące obeznanie z prawem upadłościowym, ale także spryt i doświadczenie pełnomocnika, który z własnej praktyki już wie, jakie zarzuty należy podnieść, aby zyskać sobie przychylność sądu II instancji.