Z naszego artykułu dowiesz się jakie masz prawa w przypadku opóźnienia lub odwołania twojego przelotu i kiedy należy Ci się odszkodowanie. Dodatkowo dowiesz się jak wygląda proces uzyskiwania odszkodowania i kiedy można ubiegać się o rekompensatę za zniszczony bagaż.
Czy można ubiegać się o odszkodowanie za opóźniony lub odwołany lot?
O odszkodowanie z tytułu odwołanego lub opóźnionego lotu można ubiegać się na mocy rozporządzenia 261/2004 wydanego przez Parlament Europejski. Dotyczy ono wszystkich pasażerów, których podróż zaczyna się lub kończy na terenie Unii Europejskiej. Określa ono z góry co należy się pasażerowi linii lotniczych w określonych sytuacjach.
Zgodnie z wyżej wymienionym rozporządzeniem przewoźnik musi zagwarantować pasażerowi opiekę przez którą rozumie się wyżywienie i zakwaterowanie w wypadku długotrwałych opóźnień; przenieść rezerwację na najbliższy możliwy termin. W wypadku gdy do miejsca docelowego dotarliśmy z opóźnieniem czterech lub więcej godzin lub lot został odwołany, a nie zostaliśmy o tym poinformowani w odpowiednim terminie wypłacić odszkodowania do wysokości 600€.
Gdy lot jest opóźniony
W sytuacji kiedy nasz przelot zostanie z jakiegoś powodu opóźniony przysługuje nam prawo do opieki obejmujące wyżywienie oraz napoje, a także dostęp do telefonu oraz faksu. Często linie lotnicze realizują ten obowiązek w postaci kuponów o określonej wartości, które można wykorzystać w restauracji na lotnisku, równie często można spotkać się z sytuacją gdy przewoźnik dostarczy pasażerom samodzielnie przygotowany posiłek.
Powyższe prawo przysługuje nam niezależnie od przyczyny gdy nasz lot jest opóźniony o:
- 2 lub więcej godzin w przypadku podróży do 1500 km
- 3 lub więcej godzin w wypadku lotów na terytorium UE powyżej 1500 km
- 3 lub więcej godzin w sytuacji lotów innych niż w obrębie UE na odległości 1500 km do 3500 km
- 4 lub więcej godzin w wypadku przelotów powyżej 3500 km
W momencie gdy nasz lot jest opóźniony powyżej 5 godzin możemy zrezygnować z podróży i otrzymać zwrot kosztów biletu. Kiedy przelot jest znacznie opóźniony i musimy na niego poczekać to linia lotnicza powinna zapewnić nam hotel oraz transport z lotniska do niego i z powrotem.
Dodatkowo w sytuacji opóźnienia przelotu powodującego, że na miejsce dotrzemy z opóźnieniem 3 lub więcej godzin można ubiegać się o odszkodowanie. Można się o nie starać jedynie wtedy gdy opóźnienie nie zostało spowodowane siłą wyższą. Przez siłę wyższą rozumie się: złe warunki atmosferyczne, zagrożenie bezpieczeństwa lub strajk personelu.
O tym jak wysokie odszkodowanie za opóźniony lot można uzyskać przeczytasz w dalszej części artykułu.
Gdy przelot został odwołany
W sytuacji kiedy lot zostanie odwołany przewoźnik ma obowiązek zapewniania nam przelotu w najbliższym terminie. Bywa z tym różnie szczególnie w sytuacjach kiedy loty na danej trasie odbywają się bardzo rzadko. Wówczas mamy możliwość zrezygnowania z podróży i otrzymania pełnego zwrotu kosztu biletów.
Kiedy uda nam się przełożyć lot, ale musimy na niego poczekać kilka lub kilkanaście godzin to linia lotnicza ma obowiązek zapewnić nam opiekę taką samą jak w przypadku opóźniania przelotu tzn. wyżywienie i ewentualny pokój w hotelu wraz z transportem do niego i z powrotem na lotnisko.
W sytuacji odwołanego lotu można również ubiegać się o odszkodowanie. Z jednym zastrzeżeniem, w sytuacji kiedy przewoźnik poinformował nas o odwołaniu przelotu w okresie minimum dwóch tygodni przed wylotem lub informację otrzymamy później, ale przewoźnik zaoferuje nam inne połączenie, którym na miejsce dotrzemy z opóźnieniem nie większym niż 4 godziny względem wcześniejszego terminu.
Tak samo jak w sytuacji opóźnienia odszkodowania nie otrzymamy gdy do odwołania przelotu doszło z przyczyn siły wyższej (negatywnych warunków atmosferycznych, zagrożenia bezpieczeństwa lub strajku personelu).
Jak uzyskać odszkodowanie za odwołany lot. Do kogo zwrócić się po pomoc
Przewoźnik ma obowiązek wypłacić nam odszkodowanie w sytuacji opóźnienia lub odwołania przelotu z zastrzeżeniami wymienionymi powyżej. Formularz reklamacji można zgłosić za pomocą strony internetowej. Jednak jak zwykle bywa w takich sytuacjach przewoźnicy robią wszystko aby nie wypłacać odszkodowań. Zazwyczaj uchylają się od wypłacania powołując się na to, że loty zostały odwołane lub opóźnione z powodu siły wyższej.
W sytuacji gdy przewoźnik nie chce wypłacić odszkodowania za odwołany lot, a uważamy, że nie słusznie możemy odwołać się do Urzędu Lotnictwa Cywilnego lub w ostateczności wystąpić na drogę sądową.
Jednak proces samodzielnego ubiegania się o rekompensatę w takich sytuacjach jest skomplikowany i czasochłonny (może trwać nawet do kliku lat). Linie lotnicze starają się jak najbardziej utrudnić uzyskiwanie odszkodowań stosując w tym celu różnorodne zabiegi na przykład wymagając podania danych, których pasażer może nie posiadać. Przez co przygotowanie merytorycznego wniosku jest trudne.
Samodzielne występowanie o odszkodowanie lotnicze jest problematyczne, a linie lotnicze rzadko udostępniają informacje o procedurach i stosują dodatkowe zabiegi aby zniechęcić do ubiegania się o odszkodowanie.
Warto wówczas skorzystać z usług doświadczonej kancelarii prawnej, która pomoże uzyskać Ci odszkodowanie lotnicze. Zlecenie przeprowadzenia takiego procesu kancelarii prawnej spowoduje, że większa część procesu będzie przebiegać bez Twojego udziału. Kancelaria przygotuje w twoim imieniu wniosek o odszkodowanie oraz będzie stawiać się na wyznaczonych terminach rozpraw gdy dojdzie do tego etapu.
Zdarza się, że linia lotnicza zamiast odszkodowania zaoferuje nam inne formy zadośćuczynienia takie jak vouchery albo miejsca w klasie biznesowej. Jednak kiedy zgodzimy się na taką formę odszkodowania nie możemy już ubiegać się o rekompensatę w formie pieniężnej. Należy również pamiętać, że zapewnienie nam przez przewoźnika wyżywienia lub noclegu w sytuacji opóźnienia nie jest wystarczającą formą zadośćuczynienia, gdyż jest to obowiązek przewoźnika.
Niezbędne informacje do ubiegania się o odszkodowanie lotnicze
Do uzyskania odszkodowania lotniczego zazwyczaj będą potrzebne takie informacje jak miejsce i data wylotu, miejsce docelowe oraz numer rezerwacji. Linia lotnicza może wymagać czasami dodatkowych dokumentów przykładowo oryginału karty pokładowej.
Jak wysokie odszkodowanie można uzyskać
Odszkodowania lotnicze za odwołany lub opóźniony lot wynoszą:
- 250€ dla lotów o długości do 1 500 km
- 400€ dla lotów wewnątrzwspólnotowych o długości powyżej 1 500 km
- 400€ dla lotów innych niż wewnątrzwspólnotowe o długości od 1 500 km do 3 500 km
- 600€ dla lotów innych niż wewnątrzwspólnotowe o długości powyżej 3 500 km
Można się o nie ubiegać w sytuacji gdy do miejsca docelowego dotarliśmy z minimum 3 godzinnym opóźnieniem lub nasz lot został odwołany.
Odszkodowania lotnicze – okres przedawnienia
W wypadku odszkodowań lotniczych okres przedawnienia zgodnie z wyrokiem sądu najwyższego z dnia 17 marca 2017 roku wynosi rok.
Należy pamiętać, że samo złożenie reklamacji do przewoźnika nie przerywa terminu przedawniania, a dopiero wejście na drogę postępowania administracyjnego lub sądowego może nas uchronić przed utratą szansy na uzyskanie odszkodowania.
Dlatego starając się o odszkodowanie należy działać szybko, aby nie stracić szansy na uzyskanie odszkodowania.
Odszkodowania lotnicze: za zgubiony lub zniszczony bagaż
O odszkodowanie za uszkodzony, zniszczony lub zgubiony bagaż można ubiegać się na mocy konwencji o ujednoliceniu niektórych prawideł dotyczących międzynarodowego przewozu lotniczego, która została podpisana w 1999 roku i ratyfikowana przez 86 państw.
Warunkiem uzyskania odszkodowania od przewoźnika jest powstanie szkody przez zdarzenie i obejmuje ono wszystkie sytuacje zarówno zależne jak i niezależne od przewoźnika. Jest on odpowiedzialny za szkodę gdy powstawała w czasie odpowiedzialności przewoźnika za bagaż zaczyna się ona od momentu oddania go przewoźnikowi. Przewoźnik nie jest jedynie odpowiedzialny za uszkodzenia powstałe w wyniku defektu bagażu.
Kwota odszkodowania o jaką można się ubiegać to 1000 SDR (Specjalne prawa ciągnięcia), czyli równowartość około 6000 zł. Jest to górna granica o jaką możemy walczyć w wypadku utraty bagażu.
Aby uzyskać odszkodowanie za utracony bagaż należy wypełnić protokół nieprawidłowości bagażowej i załączyć go do przesłanej reklamacji. Należy tego dokonać do 7 dni od otrzymania zniszczonego bagażu.
Gdy nasza reklamacja zostanie rozpatrzona negatywnie pozostaje nam jeszcze zgłoszenie się do Urzędu Lotnictwa Cywilnego lub przejścia na drogę sądową.
Samodzielna walka o odszkodowania lotnicze to proces długotrwały i męczący. Jeśli nie chcesz tracić czasu na samodzielną walkę nasi prawnicy udzielają kompleksowej pomocy w tej kwestii. Sprawdź naszą ofertę dotyczącą kwestii uzyskiwania odszkodowań lub skontaktuj się z nami, a pomożemy Ci.