Niewątpliwe mówiąc o upadłości konsumenckiej, należy pochylić się nad kwestią, czy dłużnik odpowiada za prawdziwość danych zawartych we wniosku o ogłoszenie upadłości konsumenckiej?
Z art. 25 p.u.i.n. jednoznacznie wynika, iż w sytuacji, gdy oświadczenie nie jest zgodne z prawdą, dłużnik ponosi odpowiedzialność odszkodowawczą za wyrządzoną szkodę. Oświadczenie to jest oświadczeniem wiedzy i musi go złożyć dłużnik zgodnie z ogólnymi zasadami swojego funkcjonowania, nie może go w tym zastąpić jego pełnomocnik.
Należy jednak zwrócić uwagę, iż zgodnie z treścią art. 491² ust.1 p.u.i.n. w konsumenckim postępowaniu upadłościowym nie stosujemy przepisów art. 25 powołanej ustawy.
Jednak na podstawie art. 4914. ust. 4 p.u.i.n. Sąd oddali wniosek o ogłoszenie upadłości, jeżeli dane podane przez dłużnika we wniosku będą niezgodne z prawdą lub niezupełne, chyba że niezgodność lub niezupełność nie będzie istotna lub przeprowadzenie postępowania będzie uzasadnione względami słuszności lub względami humanitarnymi.
Przechodząc do podsumowania stwierdzić należy, iż mimo braku odpowiedzialności odszkodowawczej za podanie nieprawdziwych danych we wniosku o ogłoszenie upadłości konsumenckiej konsekwencją podania nieprawdziwych informacji będzie utrata możliwości z korzystania z szansy oddłużenia. Dlatego ważne jest aby skorzystać z usług profesjonalnego pełnomocnika, który poprowadzi dłużnika przez całe postępowanie upadłościowe. Umorzenia postępowania upadłościowego z innych przyczyn niż na wniosek dłużnika, wiąże się z tym, iż kolejny wniosek o ogłoszenie upadłości zgłoszony w okresie 10 lat może zostać oddalony, jeżeli względy słuszności lub względy humanitarne nie przemawiają za przeprowadzeniem postępowania upadłościowego.