Odpowiedzialność pracodawcy za wypadek pracownika przy pracy i dochodzenie roszczeń pieniężnych z tego tytułu uregulowane jest na gruncie Kodeksu cywilnego. Wystąpienie z powództwem przeciwko pracodawcy w celu otrzymania dodatkowego odszkodowania może nastąpić, gdy całość kosztów leczenia poszkodowanego nie pokryje świadczenie z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
Wypadek przy pracy
Ustawa z dnia 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych, określa wypadek przy pracy, jako nagłe zdarzenie wywołane przyczyną zewnętrzną powodujące uraz lub śmierć, które nastąpiło w związku z pracą, podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika zwykłych czynności, poleceń przełożonych, czynności na rzecz pracodawcy, nawet bez polecenia, a także, gdy pracownik pozostawał w dyspozycji pracodawcy w drodze między siedzibą pracodawcy a miejscem wykonywania obowiązku wynikającego ze stosunku pracy. Wyróżnia się takie rodzaje wypadków, jak wypadek śmiertelny, ciężki, lekki i zbiorowy. Za ciężki wypadek przy pracy uważa się wypadek, w wyniku którego nastąpiło ciężkie uszkodzenie ciała związane z utratą wzroku, słuchu, mowy lub inne uszkodzenie ciała naruszające podstawowe funkcje organizmu. Natomiast wypadek lekki to każdy inny wypadek, który nie nosi znamion wypadku ciężkiego, bądź śmiertelnego. Za zbiorowy wypadek przy pracy uważa się wypadek, któremu w wyniku tego samego zdarzenia uległy, co najmniej dwie osoby.
Obowiązki pracodawcy
Pracodawca ponosi odpowiedzialność za zaniedbanie obowiązków wynikających z zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków na terenie zakładu pracy. Po uzyskaniu informacji o zaistnieniu zdarzenia, powinien on podjąć niezbędne działania eliminujące lub ograniczające zagrożenie. W myśl art. 234 Kodeksu pracy, gdy doszło do ciężkiego, zbiorowego lub śmiertelnego wypadku, powinien on zabezpieczyć miejsce wypadku, zawiadomić właściwego inspektora pracy i prokuratora, ustalić okoliczności i przyczyny wypadku, a także sporządzić i zatwierdzić protokół powypadkowy.
Odszkodowanie
Odprowadzane przez pracodawcę składki dla pracowników do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych są wypłacane jako odszkodowanie w razie wypadku pracownika podczas wykonywania obowiązków służbowych. Jednak pracownik ma prawo dochodzić także odszkodowania od pracodawcy za wypadek w pracy w sytuacji, gdy świadczenie z ZUS nie pokryje wszystkich kosztów leczenia poszkodowanego. Co istotne, jeżeli to pracodawca ponosi winę za wypadek przy pracy swojego pracownika, pokrywa koszty jego leczenia. Po stronie poszkodowanego leży obowiązek wykazania, iż poniósł szkodę na zdrowiu w związku z wykonywaniem obowiązków pracowniczych. Aby udowodnić winę pracodawcy, należy udowodnić ciążącą na pracodawcy odpowiedzialność z tytułu czynu niedozwolonego, poniesioną szkodę oraz jej związek z wypadkiem.