Nadal pozostając w temacie praktyki postępowania upadłościowego, zwracamy dziś szczególną uwagę na zawartość merytoryczną wniosku. Laikom w temacie upadłości może się wydawać, iż złożenie wniosku to czynność czysto techniczna, polegająca na wypełnieniu odpowiednich rubryk w dokumencie. Prawda wygląda jednak inaczej.
Metoda kluczem sukcesu
Nawet przy niedużej liczbie wierzycieli czy zaciągniętych zobowiązań, bardzo istotnym jest, aby wniosek był wypełniony przejrzyście, najlepiej w sposób chronologiczny potwierdzając historię zadłużenia. Wysokości przedstawionych zobowiązań powinny zawierać nie tylko kwotę początkową, ale także narosłe w sprawie odsetki czy kary. W naszej kancelaryjnej praktyce już dawno przyjął się zwyczaj częstego kontaktu z klientami, którzy składają wniosek o upadłość, właśnie w celu jak najdokładniejszego przedstawienia i udowodnienia ich poziomu zadłużenia przed sądem.
Uzasadnienie – być albo nie być
Należy też pamiętać o roli, jaką spełnia uzasadnienie wniosku o upadłość. To właśnie w tej części pisma Wnioskodawca – a w większości przypadków jego Pełnomocnik – ma miejsce na przedstawienie całej historii zadłużenia, nie tylko w postaci suchych faktów czy dat zaciągania kredytów, ale także całego wycinka życia Wnioskodawcy. Tylko poprzez wnikliwe i analityczne przedstawienie postępowania klienta, przeprowadzone zgodnie z zasadami logiki i doświadczenia profesjonalnego pełnomocnika, może on potem liczyć na przychylność sędziego.
Bez załączników ani rusz
Wydawać się może rzeczą prozaiczną wspominanie o załącznikach, ale trzeba przypomnieć, iż każdy dowodzony fakt, okoliczność czy sytuacja muszą zostać przed sądem poparte dowodami. Stąd, wybór określonych załączników, czy to w postaci umów kredytowych (co jest podstawą w postępowaniu upadłościowym), wezwań komorniczych, dokumentacji medycznych i innych dokumentów, które potem trafiają pod uwagę sądu, jest krytycznym momentem w przygotowywaniu wniosku. Z praktyki kancelarii wynika, iż wybieranie załączników wymaga dużej koncentracji i potrójnego sprawdzenia każdej strony, tak, aby złożony wniosek był możliwie jak najbardziej kompletny i odpowiadający.