Zakupy przez Internet są co raz popularniejszą formą nabywania nowych produktów przez konsumentów. Mimo to, klienci nadal dużo częściej dokonują zakupów w sklepach stacjonarnych. Zawierając umowę kupna danego artykułu w sklepie stacjonarnym nie przysługuje konsumentowi 14 dniowe prawo odstąpienia od umowy, tak jak w przypadku umowy zawartej na odległość (tak jak w przypadku zakupów przez Internet). Choć czasem sprzedający chcąc zachęcić do wyboru jego oferty proponuje takie rozwiązanie, to jest to tylko jego przemyślana strategia zachęcenia do jego oferty, a nie ustawowy obowiązek.
Jednakże, w przypadku, gdy dany produkt nie jest zgodny z obietnicami składanymi przez sprzedawcę można powołać się na uprawnienia wynikające z regulacji kodeksu cywilnego, czyli rękojmi za wady fizyczne sprzedanego produktu.
Czym jest wada fizyczna?
Wada fizyczna polega na niezgodności rzeczy sprzedanej z umową. Regulacja ta w przeciwieństwie do konsumenckiego prawa odstąpienia od umowy, nie dotyczy tylko konsumentów ale wszelkich podmiotów zawierających umowę kupna.
Niezgodność zakupionej rzeczy polega w szczególności na:
- braku właściwości, którą rzecz tego rodzaju powinna mieć ze względu na cel w umowie oznaczony albo wynikający z okoliczności i przeznaczenia;
- braku właściwości, o których istnieniu sprzedawca zapewnił kupującego, w tym przedstawiając próbkę lub wzór;
- niemożności wykorzystania rzeczy do celu, o którym klient poinformował sprzedawcę przy zawarciu umowy, a sprzedawca nie zgłosił zastrzeżenia co do takiego jej przeznaczenia;
- rzecz została wydana w stanie niezupełnym.
Ponadto konsument, jako osoba szczególnie chroniona w transakcjach z przedsiębiorcą może powołać się na publiczne zapewnienia producenta lub jego przedstawiciela, osoby, która wprowadza rzecz do obrotu w zakresie swojej działalności gospodarczej, oraz osoby, która przez umieszczenie na rzeczy sprzedanej swojej nazwy, znaku towarowego lub innego oznaczenia przedstawia się jako producent.
Co zrobić, gdy zakupiony produkt ma wadę?
Na początku warto zaznaczyć, iż sprzedawca odpowiada z tytułu rękojmi, jeżeli wada fizyczna zostanie stwierdzona przed upływem dwóch lat. Jednak regulacji tej nie stosuje się w sytuacji, gdy klient o wadzie wiedział, a mimo to zdecydował się na zakup danego artykułu.
W sytuacji gdy dana rzecz ma wadę, kupujący może:
- złożyć oświadczenie o obniżeniu ceny;
- odstąpić od umowy;
- żądać wymiany rzeczy na wolną od wad;
- żądać usunięcia wady.
Warto pamiętać, iż uprawnienia kupującego nie są nieograniczone, a każda sytuacja różni się od siebie. W sytuacji wyboru jednego z roszczeń przedsiębiorcy w zależności od wartości rzeczy, a także ewentualnych kosztów doprowadzenia jej do stanu prawidłowego przysługują alternatywy sposoby rozwiązania zaistniałej sytuacji.