W dzisiejszym poście przybliżymy tematykę form umów handlowych, które zgodnie z prawem mogą zawierać polscy przedsiębiorcy.
Formy zawierania umów handlowych
Głównymi formami zawierania umów handlowych są: forma pisemna, dokumentowa i elektroniczna. Do pewnych czynności prawnych (takich jak zbycie lub wydzierżawienie przedsiębiorstwa lub ustanowienie nad nim użytkowania) potrzebna jest forma pisemna z podpisami notarialnie poświadczonymi.
Jednakże w stosunkach między przedsiębiorcami niezachowanie formy pisemnej przy zawieraniu umowy, co do zasady, powoduje jej zawarcie, chyba że druga strona niezwłocznie sprzeciwi się temu na piśmie.
W ustawodawstwie polskim wyróżnia się trzy zastrzeżenia dla określonych form czynności prawnych, których niedochowanie ma różne konsekwencje. Forma czynności prawnej może być zastrzeżona:
1) pod rygorem nieważności (ad solemnitatem),
2) dla celów dowodowych (ad probationem),
3) dla wywołania określonych skutków prawnych (ad eventum).
W stosunkach między przedsiębiorcami nie stosuje się jednak zastrzeżenia do formy pisemnej dla celów dowodowych.
Tryby zawierania umów handlowych
Główną zasadą dotyczącą umów jest ich swoboda zawierania, czyli możliwość kształtowania treści umowy w sposób dowolny. Jednakże Kodeks Cywilny wyznacza granice tej swobody. Granicami tymi są przede wszystkim działanie zgodne z zasadami współżycia społecznego. Jest to klauzula generalna, która mówi o tym, że należy postępować moralnie. Ponadto art.353(1) Kodeksu Cywilnego mówi także o tym, że treść lub cel stosunku prawnego, którym jest umowa, nie może sprzeciwiać się właściwości tego stosunku, ani ustawie.
Kodeks Cywilny określa cztery tryby zawierania umów handlowych. Są to:
1) Oferta
2) Negocjacje
3) Aukcja
4) Przetarg
Dla omówienia wyżej wymienionych, zachęcamy do zapoznania się z kolejnym wpisem. Jeśli potrzebujesz wsparcia przy zawieraniu umów z kontrahentami, skontaktuj się z naszą kancelarią!