W związku z przepisami tzw. tarczy antykryzysowej termin na zgłoszenia do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych został przesunięty do 13 lipca 2020 roku. Kto i jak musi dokonać zgłoszenia? Co, jeśli nie prześlemy zgłoszenia w terminie? Zapraszam do zapoznania się z dzisiejszym wpisem.
Jak określić beneficjenta?
Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych to nowy rejestr, do którego informacje mają obowiązek zgłosić: spółki jawne, spółki komandytowe, spółki komandytowo-akcyjne, spółki z ograniczoną odpowiedzialnością oraz spółki akcyjne. Pojęcie beneficjenta rzeczywistego definiuje ustawa o przeciwdziałaniu praniu brudnych pieniędzy w sposób szeroki. Przede wszystkim jest to sprawowanie kontroli nad spółką w sposób bezpośredni lub pośredni (czyli także przez inny podmiot). Kontrola ta przejawia się poprzez posiadane uprawnienia, umożliwiające wywieranie decydującego wpływu na czynności lub działania podejmowane przez spółkę. Okolicznościami, które pozwalają na identyfikację beneficjenta rzeczywistego spółki to np. posiadanie udziałów lub akcji spółki, określonej liczby głosów w organie stanowiącym, sprawowanie kontroli nad osobami prawnymi, mającym udziały lub akcje w innych spółkach.
Elektroniczne zgłoszenie i kary
Zgłoszenia do rejestru możemy dokonać wyłącznie w drodze elektronicznej. Pierwszą metodą jest podpisanie zgłoszenia poprzez profil zaufany ePUAP (dodatkowo jest tutaj wymagane posiadanie numeru PESEL). Alternatywnym rozwiązaniem jest opatrzenie zgłoszenia kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Należy również pamiętać, iż w wypadku zmian podmiotowych beneficjentów rzeczywistych, koniecznym jest ich zgłoszenie w terminie 7 dni. Za niedopełnienie obowiązku zgłoszenia do CRBR grozi nałożenie kary nawet do 1 miliona złotych.
Nie wiesz jak zgłosić się do CRBR? Skontaktuj się z Kancelarią Prawną AGMA.